Вплив віку на ефективність вивчення англійської мови
20.05.2025
Інструменти для вивчення,
Статті,
Цікаво про англійську

Вік не є обмежувальним фактором для вивчення іноземної мови, але впливає на когнітивні функції кожної людини. Починаючи вже з 35 років, необхідно витрачати більше часу на запам’ятовування правил та лексики. То є науковий факт. Але сучасні дослідження підтверджують, що інтенсивністю старіння мозку можна управляти. Розглянемо, як саме.
Що відбувається з мозком з віком?
В цілому мозок накопичує інформацію, управляє тілом, надає команди внутрішнім органам, спонукає до дій, координує рухи, навички та викликає емоції. Ми народжуємось з близько 100 млрд нейронів, кожний з яких відправляє до 50 повідомлень кожної секунди, що відбувається без зупину. Деякі обробляють інформацію, яку людина бачить, чує, відчуває на рівні запахів або дотиків. Інші відповідальні за когнітивні дії, як то робити висновки, приймати рішення, уявляти, а також зберігають досвід.
На жаль старіння є неминучим. Питання тільки в його швидкості та якості. Внаслідок природних процесів деградації зменшується об’єм мозку, та порушується передача імпульсів (повідомлень) між нейронами. Вже після 35 років поступово мозок втрачає свої максимальні показники. Але найбільш помітні зміни відбуваються після 60. Існує певний виклик для тих, хто в цьому віці сподівається на швидку та стовідсоткову інтеграцію в іноземну мову.
На жаль старіння є неминучим. Питання тільки в його швидкості та якості. Внаслідок природних процесів деградації зменшується об’єм мозку, та порушується передача імпульсів (повідомлень) між нейронами. Вже після 35 років поступово мозок втрачає свої максимальні показники. Але найбільш помітні зміни відбуваються після 60. Існує певний виклик для тих, хто в цьому віці сподівається на швидку та стовідсоткову інтеграцію в іноземну мову.
Умовні вікові кордони
Якщо виділити 3 вікові групи, в межах яких діють певні правила вивчення іноземної мови, засновані на середньостатистичному біологічному стані, то слід зазначити наступні діапазони:
- Від раннього дитинства до 25 років. В цьому віці навчатись найлегше. За сприятливих обставин володіти іноземною мовою як рідною можуть дошкільники (згодом). Якщо записати дитину до 6 років на курси англійської для дітей, то з часом обидві мови (українська та іноземна) будуть сприйматись рівноцінними. Така людина називається «білінгвом». В дитинстві інформація накопичується у відповідній ділянці мозку будь-де, «хаотично». З часом вхідні дані ніби-то нашаровуються на ті, що вже існують. Тому, якщо до 6 років дитина розмовляла однією мовою, знання про неї буде записане в перших рядках нейронів. А іноземні слова почнуть зберігатись ближче до краю. Це підтверджують дослідження окремих випадків інсульту, внаслідок якого відбувається часткове руйнування ранньої частини ділянки, яка відповідає за мову. Пацієнт втрачає здатність говорити рідною, але може висловлювати думки іноземною, яка вивчалась пізніше.
- Дорослі (від 25 до 60 років). 25 років – вважається піком мозкового потенціалу. Пізніше навчання досить легке, але залежить від особистих здібностей і можливості приділяти регулярним заняттям достатньо часу. Фахівці рекомендують вибирати програми навчання, які засновані на практичних кейсах, реальних соціальних сценаріях та особливостях культури країни носіїв. Тобто дорослій активній людині буде легше вчити те, що їй може стати в пригоді в житті.
- Літні (від 60). Якщо не дбати про молодість мозку, регресивні зміни стають вочевидь помітними з цього віку. Вже не так швидко запам’ятовуються нові слова, складніше адаптувати правила до практичного застосування. При цьому соціальні ролі вже мають не першочергове значення в більшості випадків. Самостійне вивчення стає менш ефективним. Краще обирати розмовні клуби, в яких можна спілкуватись англійською мовою в неформальному середовищі.
Які ділянки мозку відповідають за мовлення?
В будь-якому віці, навіть під час відвідування курсів англійської для дітей, для ефективного навчання важливі когнітивні функції: пам’ять, фокус уваги, зацікавленість у новому, швидкість мислення. Також має значення бажання навчатись, мотивація. Але когнітивні здібності – перш за все.
Щоб запам’ятовувати граматичні правила, застосовувати знання на практиці, розуміти інших, хто розмовляє англійською, та правильно вимовляти нові слова, нам потрібно мати здорові та активні певні ділянки кори головного мозку. Центр мовлення у 90% людей знаходиться в лівій півкулі. Він складається з частин, кожна з яких забезпечує окремі дії, необхідні для вільного спілкування, а саме за:
Щоб запам’ятовувати граматичні правила, застосовувати знання на практиці, розуміти інших, хто розмовляє англійською, та правильно вимовляти нові слова, нам потрібно мати здорові та активні певні ділянки кори головного мозку. Центр мовлення у 90% людей знаходиться в лівій півкулі. Він складається з частин, кожна з яких забезпечує окремі дії, необхідні для вільного спілкування, а саме за:
- рух органів мовного апарату;
- сприйняття на слух та розуміння мови (письмової й усної);
- скоординованість розуміння і мовлення (коли людина усвідомлює, що каже);
- емоційне проявлення звуків (є захворювання, яке не дозволяє людині сформулювати свою думку звичним способом, але вона може проспівати її).
Проводили експерименти, які підтвердили ці функції. Наприклад, в ліву півкулю вводили анестетик, який діяв на цю частину мозку як короткострокове снодійне. В результаті, людина втрачала здатність говорити.
Нейропластичність: як підтримати на високому рівні
Бачимо, що мозок – система складна, але не фіксована, оскільки може адаптуватись до змін в зовнішньому середовищі. Така його здатність має назву «нейропластичність». Вивчення іноземної мови залежить від того, наскільки якісно ця функція реалізується. З віком вона знижується і не дозволяє нам бути достатньо адаптивними, швидко розуміти та запам’ятовувати нову інформацію.
Треба зауважити, що зв’язок зворотній (певною мірою). Чим більше ми навантажуємо мозок, тим активніше формуються нові нейрони, та в результаті краще пам’ять та нейропластичність. Тож, щоб мозок довго залишався молодим потрібно:
Треба зауважити, що зв’язок зворотній (певною мірою). Чим більше ми навантажуємо мозок, тим активніше формуються нові нейрони, та в результаті краще пам’ять та нейропластичність. Тож, щоб мозок довго залишався молодим потрібно:
- стимулювати інтелектуальну активність (вивчення англійської – чудовий засіб для молодості);
- відмовитись від негативної реакції на будь-що (стрес – руйнівний);
- регулярно займатись фізичними вправами (гімнастика, танці, прогулянки парками тощо);
- мати повноцінний сон, що сприяє кращому запам’ятовуванню (це є науковий факт);
- харчуватись продуктами, корисними для мозку (особливо, вживати те, що містить омега-3 та омега-6 жирні кислоти).
Якщо виконувати ці рекомендації, можна уповільнити процес старіння мозку та успішно, з задоволенням вивчити англійську і після 60.
За можливості починати вивчати іноземну мову краще якомога раніше та відвідувати курси англійської для дітей, де фахівці добре знаються на особливостях розумового розвитку.
За можливості починати вивчати іноземну мову краще якомога раніше та відвідувати курси англійської для дітей, де фахівці добре знаються на особливостях розумового розвитку.
Школа англійської мови Cambridge Club
Записуйтесь на курси у зручний спосіб.
Підписатися на розсилку
Підпишись на нашу розсилку!
Будь в курсі всіх новин і знижок в навчальному центрі Cambridge club
Будь в курсі всіх новин і знижок в навчальному центрі Cambridge club